امروز دوشنبه, 01 مرداد 1397 - Mon 07 23 2018

منو
  • بازدید: 477

1- تکنولوژی آرد سازی

 امروزه صنایع غذایی کشور بخصوص صنعت آرد سازی از کمبود شدید نیروی انسانی تحصیل کرده ، رنج می برد . آرد بعنوان محور اصلی بسیاری از مواد اولیه صنایع غذایی نیازمند توجه بیشتری می باشد ، لذا به روز نمودن ماشین آلات در خطوط تولید کارخانجات آرد سازی و همزمان تربیت نیروی انسانی کارآمد در داخل کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است .

تعریف و هدف :

دوره کاردانی علمی کاربردی غذایی – تکنولوژی آرد سازی بر اساس نیاز کارخانجات آردسازی کشور تدوین شده است ؛ هدف از این دوره  تربیت نیروی انسانی جهت تامین نیازهای صنعت آرد سازی می باشد .

ضرورت و اهمیت :

عدم وجود نیروی کار ، بخصوص در سطح کاردانی ، در خطوط تولید ، نارسایی هایی را بوجود می آورد . این موضوع در مورد 70 درصد از کارخانجات آردسازی در سطح کشور صدق می کند  ؛ تحصیل این رشته در خارج از کشور با هزینه های بالایی روبروست و با توجه به پیشرفت روز افزون صنایع غذایی کشور و اهمیت مورد فوق ، وجود دوره ای ، متشکل از مجموعه ای از علوم و فنون که نیاز این بخش را رفع نماید اجتناب ناپذیره نظر می رسد .

2- صنایع غذایی - تولید نان

 نان به منزله اصلی تر ين منبع تغذیه ، تامین کننده قسمت عمده نیازمندی های انرژی ، پروتئین ، مواد معدنی و برخی از ویتامین های روزانه انسان ها ، از اهمیت خاصی برخوردار است . استفاده از دانش فنی در تولید گندم و تهیه نان موجب کاهش ضایعات ، صرفه جویی منابع ملی ، افزایش سلامت تغذیه ای جامعه و نیز کاهش وابستگی به واردات می شود ؛ از آنجایی که یکی از ابعاد بهبود کیفیت نان ، شناخت کامل تولید کنندگان از فرهنگ جامعه و نیازهای مردم است ، بنابراین متعهد بودن به رعایت اصول اخلاق اسلامی در حرفه فرد برای کسب روزی حلال و طیب از ضروریت می باشد ، لازم است در تدوین برنامه آموزشی این اصول مد نظر قرار گیرد .

تعریف و هدف :

شاخه ای از علوم و صنایع غذایی است که در آن دانشجو می تواند با استفاده از دانش فنی روز در نظام تولید و عرضه نان دگرگونیمثبتی ايجاد نموده و موجبات تولید نان با کیفیت مطلوب را فراهم آورد . هدف کلی از تعلیم و تربیت کاردان نان ؛ آماده سازی کاردانانبرای اشتغال در بخش تولید و عرضه نان با کیفیت مطلوب با استفاده از علم و تکنولوژِی روز در این بخش می باشد .

 ضرورت و اهمیت :

 با توجه به اهمیت استراتژیک صنایع غذایی ؛ به طور کلی در ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور و لزوم استفاده مفید از آنها و تنوع تخصص های لازم در اداره تولید و کنترل این صنایع و کمبود افراد کار آمد ، اجرای این دوره ها حائز اهمیت بوده و از ضرورت خاصیبرخوردار است .

 نقش و توانایی فارغ التحصیلان :

1- تولید نان با کیفیت مطلوب                           2- ناظر کیفی واحدهای نانوایی

3- مشاوره فنی و آموزش حرفه ای                  4- نظارت و بازرسی عوامل تولید نان

 

3- شیمی آزمایشگاهی گرایش غذایی

بطور کلی صنایع غذایی از پایه های مهم صنعتی کشور بوده و نقش اساسی در تولید ملی دارد. سرمایه گذاري هاي هنگفتی که امروز در دنیا و در ایران در جهت صنایع غذایی و بطور اخص در زمینه تولید مواد اولیه و ماشینهای صنایع غذایی انجام شده و از طرف دیگر تنوع این صنایع و تکنولوژی به کار گرفته شده ایجاب می کند که نیروی انسانی کار آمد و کار آشنا و دست اندر کار اداره تولید و کنترل این صنایع تربیت شود .

تعریف و هدف :

دوره کاردانی ناپیوسته علمی – کاربردی شیمی آزمایشگاهی ( گرایش غذایی ) دوره ای است که بر اساس نیاز کشور تدوین شده است وهدف این دوره تربیت نیروی انسانی بمنظور راهبری مطلوب و انجام کار در آزمایشگاههای شیمی صنایع غذایی برای محصول در حین ساخت و محصول نهایی و نیز آشنایی کلی با آخرین تکنولوژی های پیشرفته اختصاصی در صنعت غذا میباشد .

ضرورت و اهمیت :

با توجه اهمیت استراتژیک صنایع غذایی بطور کلی در ساختار اقتصادی ، اجتماعی و بهداشتی کشور و لزوم استفاده مفید از آنها و تنوع تخصص های لازم در اداره تولید و کنترل این صنایع و کمبود افراد کار آمد در زمینه شیمی آزمایشگاهی ؛ اجرای این دوره حائز اهمیت بوده و از ضرورت خاصی برخوردار است .

نقش  وتوانایی :

سرپرستی آزمایشگاههای صنایع غذایی و صنایع وابسته به آن .

توانایی انجام آزمایشهای مربوط به شیمی عمومی ، شیمی معدنی ، شیمی تجزیه ، شیمی آلی و شیمی فیزیک

انجام آزمایشهای مختلف با استفاده از دستگاههای مدرن در گرایش های مختلف صنایع غذایی

سرپرستی آزمایشگاههای کنترل کیفی در صنایع غذایی

کمک کارشناس در امور تحقیقاتی محققین در آزمایشگاههای گرایش های ذیربط

 
4- صنایع غذایی گرایش تولید و فرآوری خشکبار 

بی شک در قرن حاضر تولیدات غذایی نقش مهمی در معادلات جهانی ایفا می کند و کشورهایی که بتوانند برنامه ریزی صحیحی در خصوص عرصه های تولید محصولات نیروی انسانی کار آمد و توسعه صنعتی و امکانات موجود خود فراهم سازند موفق تر خواهند بود . این در حالی است که کشورمان از نظر تولید و فرآوری محصول مهم و ارزشمند خشکبار دارای مقام جهانی می باشد ولی از آنجائیکه در جهان امروزی مدیریت اصولی در فرآوری محصول بسته بندی و عرضه نقش تعیین کننده ای دارد می بایستی در این بخش تمام توان کشور بکار گرفته شود تا از ظرفیتهای تولیدی بسیار مناسب کشور بهره گرفته شود و این مهم زمانی محقق خواهد بود که دانش فنی و استانداردهای مورد قبول دنیا به نیروهای انسانی دست اندر کار تولید و فر آوری منتقل گردد که بهترین شکل آن بهره گیری از آموزشهای علمی –کاربردی بخصوص در قالب آموزش پودمانی می باشد در این راستا کاهش ضایعات محصولات تولید شده و سرمایه گذاری در بخش خشکبار جهت آموزش افراد مجرب که توان بکارگیری اطلاعات روز دنیا را در عمل داشته باشند می تواند ارزش افزوده محصولات را چند برابر نماید .

تعریف و هدف

در دوره پودمانی علمی – کاربردی صنایع غذایی –گرایش تولید و فرآوری خشکبار (در سطح کاردانی) فراگیران علاوه بر آشنایی با دروس عمومی پایه اصلی دروس تخصصی را نیز بصورت نظری و عملی که شامل ماشین آلات اصول عمل آوری و فرآوری تکنولوژی تولید صنایع خشکبار و کنترل کیفیت محصول نهایی می باشد فرا می گیرند تا با احراز دانش فنی و مهارت لازم توسعه فرآوری را در بخش خشکبار بصورت کاربردی دنبال نماید.

ضرورت و اهمیت

با توجه به اینکه کمبود بیش از 60%نیروی انسانی به خصوص در سطح کاردانی اشکالات و وقفه زیادی در کار  تولید ایجاد می نماید و نیز با توجه به توسعه صنایع خشکبار کشور علی الخصوص در منطقه شمال غرب کشور و کمبود اولیه نیروی انسانی کاردان در این بخش و عدم وجود چنین رشته ای در هیچ یک از مراکز آموزش عالی کشور ضرورت پذیرش دانشجو در این دوره را دو چندان می کند 

نقش و توانایی

خواندن و ترسیم نقشه های ساده مربوطه

شناخت کار کرد ماشین آلات خط تولید مربوطه

شناخت مراحل تولید و پروسس مواد اولیه تا محصول نهایی

نظارت بر اصول ایمنی و مقررات بهداشتی و توانایی انجام کارهای اولیه

انتخاب و کاربرد مواد اولیه و مصالح لازم

کاربرد استانداردهای تولیدی صنایع خشکبار

کنترل کیفیت مواد اولیه و محصولات تولیدی و محصولات حین فرایند تولید

انتخاب مواد افزودنی لازم برای فرآوری و بهبود کیفیت محصولات

نگهداری اولیه ماشین آلات و تعمیر ماشین آلات

شناخت آبهای مصرفی صنایع خشکبار و ساماندهی مناسب پسابهای تولید

سرپرستی کارکنان تحت پوشش
 

مشاغل قابل احراز

اشتغال در کارخانجات تهیه و تولید محصولات خشکباری

اشتغال در واحدهای سورتینگ و بسته بندی انواع سبزیجات و میوه جات خشک

آزمایشهای کنترل کیفیت محصولات خشکباری و آزمایشگاههای ادارات استاندارد و دارو و غذای وزارت بهداشت

بسته بندی و انبار محصولات خشکباری و اشتغال در سرد خانه های نگهداری میوه جات و سبزیجات

خط تولید و آزمایشگاههای کارخانجات میوه جا ت و سبزیجات خشک و لواشک
 

5-  ایمنی و بهداشت در واحد های صنفی

شرط ضروری تآمین توسعه پایدار برقراری کیفی ایمنی و سلامت افراد است به ویژه صیانت از نیروی کار به عنوان سرمایه ای گرانبها که گرداننده چرخ های بخش های مختلف اقتصادی کشور است بیش از پیش حایز اولویت است در حال حاضر مشکلات و تهدیدهای گوناگون محیطی سبب می شود تا همه ساله تعدادی از فعالان کسب و کار به علت حوادث ناشی از عوارض محیط کار جان خود را از دست داده یا دچار مسمومیت ها و معلولیت های گوناگون شوند برای کنترل این عوارض و حفاظت از نیروی کار یکی از مهمترین راهبردها ارتقاو اشاعه فرهنگ ایمنی و بهداشت و آشناسازی نیروی کار با اصول و موازین ایمنی و بهداشت است

  تعریف و هدف

هدف ازطراحی و تدوین دوره علمی –کاربردی ایمنی و بهداشت در واحدهای صنفی تربیت نیروی انسانی ماهربه منظور ارتقا سطح ایمنی و بهداشتی در واحدهای تولیدی در اولویت اول و واحدهای صنفی توزیعی و خدماتی و خدمات فنی در اولویت های بعدی است دانشجویان طی این دوره دانش و مهارت مدیریت امور ایمنی و بهداشتی در واحد های صنفی را فرا گرفته و می توانند به عنوان نیروی کار اصلی و یا مشاوره در خدمات صنوف فعالیت نمایند 

اهمیت و ضرورت دوره

برگزاری دوره ایمنی و بهداشت در واحدهای صنف از دو منظر قابل توجیه است منظر اول متوجه ضرورت حفاظت از قشر عظیم نیروی کار فعال در واحدهای صنفی در مقابل بیماریها و حوادث ناشی از کار و منظر دوم متوجه ضرورت صیانت از مردم به عنوان مصرف کنندگان محصولات تولیدی صنوف است آمار حوادث و سوانح ناشی از کار در کشور ما بسیار بالاتر از میانگین های جهانی است و لذا خسارتهای انسانی مالی و روانی ناشی از حوادث بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی کشور ما را به هدر میدهد از سوی دیگر عدم آشنایی واحدهای صنفی با شیو های مطمئن و ایمن تولید و توزیع کالا و خدمات باعث ایجاد خطراتی برای مردم و شیوع برخی بیماریها به ویژه بیماریهای مربوط به مواد غذایی بین مصرف کنندگان میشود مولفه های چندی برای کنترل حوادث و سوانح و ارتقا بهداشت واحدهای صنفی مطرح است تجهیزات ایمن سیستم های اعلام خطر وسایل حفاظت فردی و تدابیر نظارتی بهداشتی از جمله راه های پیشگیری و کاهش حوادث و تامین اصول بهداشتی است اما بهترین راه برای ارتقا ضریب ایمنی و بهداشت محیط های کسب و کار آموزش متصدیان واحدهای صنفی و نیز تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه مربوط است 

 نقش و توانایی فارغ التحصیلان

فارغ التحصیلان این دوره دارای قابلیت ها و توانایی هایی به شرح زیر می باشند

تشخیص عوامل زیان آور محیط کار

تشخیص و کاربرد وسایل و ابزارهای حفاظتی و ایمنی

پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی

مدیریت در مسایل ایمنی و حفاظت کار و اجرای برنامه های بهسازی محیط

اجرای مقررات قانون کار و مقررات ایمنی و بهداشتی شغلی

پیشگیری از حریق و اقدام برای اطفا حریق در واحد های صنفی ذیربط

بازرسی و خطریابی از محیط کار و تهیه آمار و تجزیه و تحلیل حوادث شغلی

پیشگیری خطرات ناشی از برق و حفاظت دستگاه های برقی

بازدید و کنترل تاسیسات آب مشروب و فاضلاب

بازدید و کنترل اماکن تهیه و توزیع و نگهداری و فروش مواد غذایی و ارایه طریق جهت رفع مشکلات


مشاغل قابل احراز 

فارغ التحصیلان این دوره می توانند مشاغل زیر را احراز نمایند

مشاور ایمنی و بهداشت در واحدهای صنفی

سرپرستی امور ایمنی و بهداشتی واحدهای صنفی

بازرس ایمنی و حفاظت کار

بازرس بهداشت محیط

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت غله و بازرگانی منطقه 8 می باشد